Saturday, June 4, 2011

Tako Tao

Ok, dulu aku tak ambik port sangat pasal makanan Jepun ni sebab aku tak gemar makan Sushi.
Ok, ayat tak habis. Aku tak gemar makan sushi yang murah, takleh telan. Kalau sushi yang kat hotel tu, tekak aku boleh menerimanya. Aku pun tak tau kenapa. Hehehehe....

Kalau makanan Jepun, aku paling suka sekali Teppanyaki laa.
Biasa suka makan Teppanyaki kat The Curve dan Pavillion.
Kalau kat The Curve tu, tak mahal sangat, satu set dalam RM12.90.
Kalau kat Pavillion, dua orang makan dah lebih kurang RM80 tau.

Nak citer pasal makanan kegemaran ramai ni, Tako Tao.


First time cuba yang Chicken and Cheese, adalah sangat sedapppppppppp :)
Rasa tak cukup pulak 3 ketul kan. Nyesal tak beli dua kotak.
So, besoknya decide nak beli 2 kotak. Gila tamak. Hahahaha.
Oh, Tako Tao ni dijual di Jaya Jusco je dan bukan semua cawangan JJ ada tau. Boleh tengok kat laman web sini - http://takotao.com/main/

Aku sempat laa tengok cara dia buat kan. Campuran bancuhan tepung (macam nak buat cekodok gitu), dimasukkan dalam acuan pembakar separuh bulat. Lepas tu, tukang masak tu ada masukkan keju yang dipotong kecik2, daging nipis seketul, udang sekor, hirisan kobis dan ada lagi yang aku tak sempat tengok. So, bahan2 ni disatukan dalam bancuhan tepung tu, dalam acuan pembakar, dan digolekkan supaya jadi bentuk bebola. Dan, yang jadi sedapnya, bila dah siap dimasak, ditambah dengan kicap Jepun, wasabi, mayonis dan fish flake. Aku pun tak pasti fish flake tu apa, tapi yang penting, memang sedap :)



So, bila dah tamak, beli yang ramai orang suggest untuk cuba, Octopus.
Mula2 nak ambik 2 jenis yang lain2, tapi kena tunggu 15 minit, lama lak. Malas ok nak tunggu.
Ambik jela yang sama jenis. Tapi mungkin sebab aku makan masa dah sejuk sebab lama gila nak sampai rumah, dengan jem yang sejam setengah, Tako Tao dah sejuk :(
Tak berapa best. Tapi tetaplah licin jugak. Hehehehe.

Kalau nak buat sendiri pun ok kot, tapi tak tahu bancuhan tepung tu, camne?
Nak tanya orang yang masak tu, confirm laa dia dah angkat sumpah tak bocorkan resepi Tako Tao kan.
So, agak2 sendiri laa, try test buat, jadi ke tak.
Lupa nak bagitau, harga sekotak untuk 3 ketul Tako Tao ialah RM4.50, which is dulu harganya RM4.30.
Kalau nak extra mayonis ata fish flake, kena tambah 50sen, dulu 30sen.
Naik harga pun, ramai je orang nak beli aku tengok. Sebab sedap kan.


No comments:

Post a Comment